Civilizatia greaca se naste în împrejurari violente si tulburi, cunoscând o îndelungata perioada de involutie si de existenta rurala. Pentru aceasta poemele homerice sunt singurul document scris care s-a pastrat. Ruralizarea civilizatiei grecesti este marcata prin disparitia marilor asezari urbane cu arhitectura monumentala si prin involutia tuturor mestesugurilor si tehnicilor, cu relativa exceptie a ceramicii, unde traditia s-a pastrat cel mai puternic, bogatul decor minoic si micenian fiind înlocuit cu un decor geometric relativ sarac si caracterizat de teama de gol. De aici cele doua nume care se dau acestei prime epoci a fierului grecesti - epoca homerica sau perioada geometrica.
În ceea ce priveste organizarea sociala, civilizatia greaca din aceasta perioada este o societate puternic militarizata, razboinica, condusa de sefi, dupa toate aparentele ereditari, dar în acelasi timp supusi unei cenzuri populare. În cadrul acestei organizari, ierarhiile sunt riguroase iar legatura este în primul rând legatura de sânge, sistemul de rudenie.
Poemele homerice nu-i mentioneaza pe dorieni. Patrunderea dorienilor în Grecia nu are caracterul unei campanii de cucerire sistematica, ci mai degraba o colonizare agricola. Aceasta reocupare de catre dorieni a teritoriului grecesc s-a mentinu, în primele etape, în limitele unei civilizatii rurale. Abia în secolul al VIII-lea î.e.n. avem certitudinea aparitiei unor orase, adica a unor structuri concentrice, polarizând în jurul unui centru în acelasi timp economic, mestesugaresc si comercial, ritual ceremonial, militar si politic, orase care se bucura de autonomie si au o structura de stat independenta. În acelasi timp, odata cu aparitia oraselor de reface întreaga retea de schimb, creându-se astfel premisele pentru dezvoltarea urbana a Greciei. Tot în aceasta faza apar primele forme de semne premonetare, asa numitele obele, care servesc drept echivalent general în relatiile de schimb.
Forma politica este regatul, cu dinastii în general ereditare, dar spre sfârsitul epocii geometrice apar premisele democratiei antice. În general societatea greaca cunoaste doua instante politice a caror importanta va creste în decursul timpului în defavoarea institutiei monarhice: senatul (adunarea celor batrâni, a sefilor de familii) si adunarea poporului (initial limitata doar la cetatenii înarmati, ulterior deschisa tuturor cetatenilor si comportând drepturi politice egale pentru toti). Aceasta evolutie nu a fost simpla. Reformele celor 3 mari legiuitori Dracon, Solon si Clistenes au fost însotite de framântari violente.
Prin secolul al VII-lea î.e.n, demosul atenian s-a rasculat cerând legi scrise si reforme: reîmpartirea pamânturilor, anularea datoriilor si a sclaviei din datorii, drepturi politice. Desi s-au dat primele legi scrise (legile lui Dracon, 621 î.e.n.) care îngradeau abuzurile judecatorilor, conflictele au continuat. Spre a împiedica izbucnirea unor rascoale, aristocratii au însarcinat în 594 î.e.n. pe arhontele Solon, (cunoscut în Atena prin poeziile sale cu teme patriotice) sa reorganizeze, pe baze noi, statul atenian. Reformele sunt considerate o adevarata constitutie ateniana. Potrivit acestor reforme, sclavii datornici au fost eliberati. Au fost rascumparati si readusi în patrie sclavii vânduti sau fugiti în alte tari. În locul vechii împartiri a populatiei dupa origine (nastere) Solon a împartit-o dupa venit. El a fixat drepturile si îndatoririle fiecarei categorii dupa cantitatea de grâu pe care o avea. Acesta lege micsora prestigiul eupatrizilor, care nu mai puteau conduce neconditionat cetatea, ci doar daca erau si bogati. Desi reformele lui Solon au micsorat puterea aristocratiei ateniene si au întarit demosul, ele nu au adus liniste în polis. Solon însusi spune ca "si-a tinut scutul la mijloc" (între popor si nobili).
Dupa moartea lui Solon, puterea a fost preluata de un tiran capabil numit Pisistratus. În 510 î.e.n, dupa 20 de ani de la moartea lui Pisistratus în Atena conducea un tiran pe nume Hippias; locuitorii erau indignati de samavolniciile lui. Unii s-au revoltat, dar au fost pedepsiti. Revolta din anul 510 î.e.n a fost organizata de Clistene, sprijinit de Sparta. El era un aristocrat cu idei progresiste si a devenit conducatorul partidei populare. Dupa alungarea tiranului Hippias, el nu a fost ales conducator al cetatii datorita conceptiilor sale neagreate de cetateni, ci a câstigat Isagoras, seful Partidei oligarhice. O noua revolta acum împotriva lui Isagoras, face din Clistene noul conducator al orasului si în 509-507 î.e.n elaboreaza reformele ce vor fundamenta democratia ateniana: a împartit populatia pe baza de teritoriu, în districte, amestecând astfel pe aristocrati în masa poporului. A întarit adunarea poporului, armata; a împiedicat patrunderea în conducerea statului a elementelor primejdioase democratiei înfiintând ostracismul. Ostracismul înseamna exilarea din tara a aceluia pe care poporul îl socotea primejdios democratiei si intereselor sale. Cuvântul ostracism vine de la ostrakon care în greceste înseamna ciob si pe care se scria numele celui ce urma ca, prin votul Adunarii poporului, sa fie alungat pentru 10 ani.
În ceea ce priveste arhitectura, acum se definesc cele trei ordine de constructie: doric, ionic si corintic. Ordinul este un subansamblu coerent de sistem constructiv prin a carui repetitie ordonata se obtine întregul sistem. Elementul care sta direct pe sol si suporta întreaga constructie este stilobatul cu trepte.
Perioada arhaica dureaza de la 725 î.e.n. pâna la 479 - data caderii Acripolei ateniene sub persi. Este perioada în care se structureaza si se transforma toate aspectele esentiale ale civilizatiei grecesti: statul cetate, democratia antica, structura monumentala a oraselor, tipologia arhitecturii grecesti, arta plastica figurata greceasca, literatura greaca. Trecerea de la perioada arhaica la perioada clasica, este caracterizata de revolutia eliberarii reprezentarii figurale, de democratia antica, de filozofia clasica greceasca, detasata de mitologie si teologie.
Un prim aspect al perioadei arhaice îl constituie colonizarea greaca. Determinata de cauze multiple - demografice (saturatie demografica în zona Greciei continentale si chiar în arhipelag), economice (nevoia de noi surse de materii prime si piete de desfacere), sociale (luptele interne din cadrul societatii grecesti) - colonizarea pleaca de la primele roiri agrare si ajunge ulterior sa exporte modelul polis-ului cetatilor-stat grecesti, ducând astfel la aparitia de noi orase care pastreaza legatura cu metropola, cetatea-mama. Fenomen nemaiîntâlnit pâna atunci în istorie, colonizarea va cuprinde tot bazinul de est al Mediteranei, Marea Neagra, Sicilia si sudul Italiei.
În aceasta epoca se constituie marile sanctuare grecesti: Delphi, Olimpia, Delos. Totodata epoca arhaica parcurge drumul de la scrierile homerice la poemele didactice ale lui Hesiod, la odele corale ale lui Pindar. Tot acum se constituie idealul de frumusete grecesc; este epoca în care apare filozofia.
Urmând dupa marea zguduire a razboaielor medice si dupa victoria grecilor asupra imperiului persan, perioada clasica reprezinta epoca de apogeu a civilizatiei grecesti, democratia gasindu-si formula optima la Atena, sub conducerea lui Pericle.
Pe la jumatatea secolului al V-lea în Atena au reînceput luptele dintre democrati si aristocrati. Au învins democratii condusi de Pericle. În timpul sau, democratia ajunge la cea mai mare înflorire. Adunarea poporului a capatat cel mai important rol în stat. La ea participau toti cetatenii de peste 20 de ani. Pericle a creat si alte organe de conducere, slabind puterea aristocratilor. A hotarât ca functionari sa fie trasi la sorti si unele functii sa fie platite ca sa poata ajunge la treburile obstesti si oamenii mai saraci din demos. Spre a educa cetatenii, Pericle a hotarât sa se plateasca din fondurile statului participarea acestora la spectacole. Vreme de 15 ani, Pericle a fost ales în calitate de membru al colegiului celor 10 strategi. Mare orator, bun organizator si comandant militar, foarte instruit, Pericle a contribuit la întarirea statului atenian si la înflorirea culturii. Era prieten cu oameni învatati si artistii cei mai mari ai vremii sale, care se întâlneau si discutau în casa sa. A fost "sufletul cetatii sale". A ridicat Atena pe cele mai înalte culmi, facând din ea "scoala întregii Elade". Pericle a legat de Atena portul Pireu, cel mai vestit din Grecia prin asa-zisele "Ziduri lungi" strabatute de strazi.
Totodata este epoca lui Platon si Aristotel, a lui Fidias si Demostene.
Epoca elenistica începe odata cu cucerirea macedoneana. Acesta pe de o parte raspândeste ideile si formele culturii grecesti în Orient, iar pe de alta parte vehiculeaza forme si idei provenind din Orient în întreaga lume greceasca. Înca de pe vremea lui Alexandru câteva importante creatii - Mausoleul din Halicarnas sau templul zeitei Artemis din Efes, depasesc limitele traditionale ale artei grecesti, admitând o compozitie complexa în care claritatea ordinelor este depasita de complexitatea coronamentelor, iar seninatatea clasicului face loc patosului si dinamismului.
Cucerirea Orientului a dat nastere unor monarhii elenistice, forme politice hibride îmbinând regalitatea traditionala macedoneana, compatibila cu existenta comunitatilor de oameni liberi, cu cetatile-stat, care îsi pierd partial independenta, intrând sub autoritatea regilor elenistici. Toata epoca elenistica poate fi înteleasa ca un imens proces de sinteza între lumea orientala si cea greceasca, de sinteza ce tinde catre constituirea unei formatiuni teritoriale unice, în care modelul propus este, totusi, cetatea autonoma, dar care nu poate fi realizat decât prin constituirea unor mari unitati politice teritoriale conduse monarhic. De aici o dinamica accentuata a societatii elenistice, frecvente conflicte între formatiile politice elenistice si o permanenta neliniste exprimata cultural si artistic atât prin patrunderea rapida a unor forme orientale, cât si prin expresii tensionate, agitate si excesive.
Semnificative pentru civilizatia greaca sunt si doua din Cele 7 minuni ale lumii antice:
Statuia lui Zeus din Olimp
Templul Zeitei Artemis din Efes
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu